- Maritiem dienstverlener Boskalis mag opnieuw een gestrand schip van de Taiwanese rederij Evergreen wegslepen. Ditmaal gaat het om de Ever Forward.
- Het 334 meter lange containerschip kwam zondag vast te liggen in een ondieper gedeelte van een baai aan de Amerikaanse oostkust.
- In tegenstelling tot de Ever Given, die vorig jaar vast kwam te zitten in het Suezkanaal, veroorzaakt de Ever Forward geen al te grote problemen voor het scheepvaartverkeer.
- Lees ook: Een jaar na het vastlopen van de Ever Given is er weer een schip van dezelfde rederij gestrand: de Ever Forward ligt stil in de buurt van Baltimore.
Maritiem dienstverlener Boskalis is na de Ever Given opnieuw betrokken bij het wegslepen van een gestrand schip van de Taiwanese rederij Evergreen.
Voor de in de VS vastgelopen Ever Forward is Donjon-Smit ingeschakeld om een oplossing te verzorgen. Dat bedrijf is een samenwerkingsverband van Boskalis-dochter Smit Salvage en de Amerikaanse branchegenoot Donjon.
De Ever Forward is, net als de Ever Given die vorig jaar vastliep in het Suezkanaal, een groot containerschip. Het 334 meter lange vaartuig kwam zondag vast te liggen in de Chesapeake Bay na het verlaten van de haven van Baltimore aan de Amerikaanse oostkust.
De status van de Ever Forward op scheepvaartsite Vessel Finder is op dit moment ‘vastgelopen’. Het schip lijkt een eindje buiten de haven van Balitimore in een ondieper gedeelte van de baai te zijn vastgelopen.
De specialisten van Donjon-Smit werken samen met onder meer de Amerikaanse kustwacht aan een plan voor het losmaken van het schip. Daarbij moet rekening worden gehouden met onder meer de getijden en het gewicht van het schip. Volgens een nieuwe planning wordt de Ever Forward woensdag in Norfolk verwacht, enkele honderden kilometers ten zuiden van Baltimore. Maar experts waarschuwen dat dit wel eens te optimistisch zou kunnen zijn.
In tegenstelling tot de Ever Given veroorzaakt de Ever Forward geen al te grote problemen voor het scheepvaartverkeer. Chesapeake Bay is veel breder dan het Suezkanaal en dus kan er om het gestrande containerschip heen worden gevaren.
De Ever Given legde de wereldwijde scheepvaart stil
Het is inmiddels bijna een jaar geleden dat de Ever Given op 23 maart 2021 vast kwam te zitten in het Suezkanaal. Het incident zaaide wereldwijde chaos rond toeleveringsketens. De Ever Given veroorzaakte een scheepvaartfile van meer dan 400 schepen.
Uiteindelijk leidde het blokkeren van het Suezkanaal er ook toe dat sommige schepen hun route wijzigden en een grote omweg namen rond het zuiden van Afrika.
Er was bijna een week van baggeren en graven nodig om het enorme schip de Ever Given los te krijgen. Het incident was voor de Egyptische autoriteiten aanleiding om de Ever Given op 13 april 2021 in beslag te nemen en maandenlang vast te houden.
De Ever Given kwam uiteindelijk op 29 juli in Rotterdam aan met meer dan 20.000 containers aan boord - 106 dagen nadat het vast was komen te zitten in het Suezkanaal. Het schip is er daarna wel weer gewoon in geslaagd door het Suezkanaal te varen zonder vast te lopen